Saturday, December 20, 2008

چند نوع پرسش از موضوع
موضوع در این بحث، روابط شخصی دوستانه و صمیمیت در این روابط میباشد. درباره این موضوع چه نوع پرسش هایی میتوان مطرح کرد؟
معمولا پرسش های جامعه شناختی چهار نوع هستند
پرسش های مبتنی بر واقعیت یا پرسش های توصیفی؛ وضعیت چگونه است؟ در شهر تهران و در بین جوانان روابط دوستانه چه شکلی است؟ دارای چه ویژگی هایی است؟ چه عناصری را در این روابط میتوان دید؟ مثلا اعتماد در روابط دوستانه به چه میزانی میباشد؟ آیا اعتماد در روابط خویشاوندی بیشتر است یا در روابط دوستانه؟ مدت زمان دوستی ها چه مقدار میباشد؟ و به چه عواملی وابسته میباشد؟ عوامل پیوند دهنده در روابط دوستانه چیست؟ و پرسشهایی از این جنس که توصیفی روشن و واقعی از موضوع فراهم میکند.
پرسش های تطبیقی؛ آیا همه جا همین طور است؟ یعنی نگاه به همین موضوع در مکان های مختلف. مثلا، شکل روابط دوستانه در آلمان چگونه است؟ و توصیفی از موضوع از جایی دیگر و مقایسه آن با اینجا
پرسش های تکوینی؛ آیا این وضعیت در طول زمان شکل گرفته است؟ یعنی نگاه به همین موضوع در زمانهای مختلف، آیا این شکل روابط همیشه همین گونه بوده است؟ چه تفاوتی در روابط دوستانه نسل فعلی با نسل قبلی دارد؟ آیا اگر تغییراتی رخ داده است، این تغییرات در طول زمان بوده است؟
پرسش های نظری؛ چه چیزی در پس این پدیده نهفته است؟ یعنی چرایی وقوع این رویدادچیست؟ چه علل و عواملی در رخداد این پدیده وجود دارد؟ چرا روابط دوستانه به این شکل است؟ چه عواملی را میتوان برای به وجود آمدن این شکل از روابط در نظر گرفت؟ چگونه میتوان این شکل از روابط دوستانه را تبیین نمود؟

پرسش این تحقیق
آیا با توجه به تحولات رو به گسترش و همه جانبه در جامعه، میتوان صمیمیت درون روابط دوستانه را بر اساس مفهوم "رابطه ناب" گیدنز توصیف و تبیین نمود؟

No comments: